*** در مسیر زندگی ***

بی سر زمین تر از باد*** سابق***
 
پیشگویی های سیاسی اجتماعی دکتر مصدق(28 سال قبل از انقلاب ایران)
ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ بهمن ۱۳۸٧  

مصاحبه ی دکتر مصدق با آندره بریسو، خبرنگار فرانسوی در 15 ژانویه 1951


من پیر شده ام، فکر نمی کنم به سن هشتاد برسم (در آن زمان 71 ساله بود و 87 سال عمر کرد). شاید هرگز نتوانم به آنچه برای کشورم آرزو می کنم جامه عمل بپوشانم ولی مطمئنم دیگران خواهند آمد، که پس از من این کار ها را به انجام خواهند رسانید. آنها امپریالیست ها و شوروی ها را بیرون خواهند کرد. شاه را یا از بین می برند و یا اخراج می کنند. او(شاه) با این که نرم خوست، آرزوی بزرگش این است که جای کوروش را بگیرد و همه کاره مملکت شود.
فکر نمی کنم حزب توده قادر به گرفتن و حفظ قدرت باشد. همینطور ارتش را توانا برای بر خاستن و بر پایی یک نظام دیکتاتوری نمی بینم.

امیدوارم سر کرده های شیعه قصد جدی برای ورود به عرصه ی سیاست نداشته باشند. که اگر چنین شود، ایران در آستانه ی وضعیت فاجعه آمیزی قرار خواهد گرفت که در ابتدا همسایگان ایران _ عراق، سوریه و اردن _ را در حالت جنگی با ما قرار می دهد. من واقعا از این تشکیلات مذهبی هراس دارم. درست است که ما مسلمان هستیم، ولی در واقع عرب نیستیم و رو در روی سنی ها قرار داریم. بدین ترتیب تشکیلات آخوندهای شیعه با آن سلسله مراتب و امکانات اگر به قدرت دست یابد، ما در داخل مواجه با انقلابی خونین خواهیم شد و در خارج باید نتایج جهاد علیه عراق، اردن و سوریه را تحمل کنیم. فکر نمی کنم مصر و حتی اسراییل مداخله کنند. به هر حال اگر این فرض آخری تحقق پیدا کند، یک آیت اللهی وارد عرصه می شود و نهضتی مالامال از نفرت علیه غرب و حتی ضد یهود و در دشمنی با عرب های سنی راه خواهد انداخت و ای بسا که خیابان ها جای جسد و خون خواهد شد.

 

Andre Brissaud, le Crapouillot. Nouvelle serie. Decembre 1986, La France

 

 مصاحبه گر تاکید می کند که بنا به درخواست  دکتر مصدق، متن مصاحبه پس از مرگ او می توانست منتشر شود.

 

پ.ن. این متن رو یکی از دوستان برام ایمیل کرده، در مورد مستند بودن این مطلب اطلاعی ندارم.[سرچ کردم و چیزی که پیدا کردم،ااین لینک نظر دکتر منصور بیات زاده در رد صحت این گزارش است.]ا