*** در مسیر زندگی ***

بی سر زمین تر از باد*** سابق***
 
فرق ساده ی اسپيلبرگ و من!
ساعت ۱:٥٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ بهمن ۱۳۸٤  

پ.گ.۱ـ از همه شما عزيزان برای اينکه با محبت هاتون شرمندم کرديد، سپاسگذارم.


پ.گ.۲ـ من سرمايی و اين الطاف زمستانی؛ هوا ديروز اينجا ۱۰ـ بود. حالا بگذيريم که طاقت گرما رو هم ندارم.


وقتی دمای هوا خيلی پايين بياد هارد کامپيوتر از کار ميوفته، الان دقيق يادم نيست اما در حدود منفی ۲۰ بايد باشه. آها يادم اومد امروز چی ميخواستم بگم.


جريان برتری ذهنی و خاص بودن و مجله ( der Spiegel**) اشپيگل است. حالا اين ها چه ربطی به هم دارند؟! جريان از اين قرار است که اين مجله يادشده در شماره اين هفته خودش به بررسی فيلم تازه اسپيلبرگ به نام مونيخ پرداخته. هنوز نرسيدم فيلم رو برم ببينم، اما اينطور که فهميدم دغدغه ی اسپيلبرگ در اين فيلم، مسيله ايی سياسی است ـ کشتار فلسطينيان به دست رژيم اسراييل و تلويحا جنگهای اخير امريکا ـ که مجله اشپيگل اون رو به شکل سوالی مطرح و روش بحث کرده. حرف من امروز سر همين سوال ه است. آيا تروريسم حقی به دموکرات ها ميده برای انتقام گیری؟ شخصا قصد ندارم پيرامون جواب اين سوال بحث کنم. موضوع جالب برای من، خود سوال هست. اينکه چنين سوالاتی و کلا کارهايی از اين دست تازه، وجه تمايز من ه آدم معمولی، از نوابغ و پيشتازان تفکر و انديشه ی زمان هست. اينکه اين سوال تا به امروزـ لااقل به اين شکل ـ به ذهن من نوعی خطور نکرده، اما اسپيلبرگ اين سوال براش مطرح ميشه. من دايما می انديشم به وضعيت سياسی و اجتماعی روزگارمون و مسايل جدی ديگر، هر چند خيلی کمش کردم اما از اخبار بی اطلاع نميمونم، حالا خواسته يا ناخواسته، پس يک نفر کاملا پرت از جريان نيستم؛ اينجاست که تفاوتها کاملا خودشون رو بروز می دهند. همين شد که از پريروز که تبليغ مجله اين هفته رو ديدم حواسم رفته بود جمع اين نشانه های تفاوت خاص و عام. خيلی طولانی شد. اگر برسم هفته ديگر ميرم فيلم رو ميبينم و شايد گپی ازش اينجا داشتم.


**der Spiegel : به معنای آيينه مهمترين مجله آلمان است. اين هفته نامه سياسی اقتصادی تا به حدی قدرت دارد، که گفته ميشود قادر است با مقالات خود، جهت سياسی دولت را تغيير دهد و حتی باعث سقوط آن شود! اين مجله جزء نادر مطبوعات جهان است که گفته ميشود تعداد خريداران آن، خيلی بيش از خوانندگان آن است.
شايد خودتون ميدونيد چرا؛ اما اگر دوست داشتيد دليلش رو در پست بعدی بهتون ميگم.


اينم يک عکس جالب. عربستان و از اين چيزا